Hur vet du om det är tid för likvidation?
En del beskriver sin verksamhet som en baby som de har fött och sedan tagit hand om. Att se företaget växa och utvecklas kan kännas fantastiskt. Du började med att laminera med enkla maskiner för att sedan flytta till större lokaler och större projekt. När det plötsligt tar stopp och inte fungerar så är det minst sagt frustrerande. En likvidation av ett företag som har funnits i flera års tid är inte enkel. Men även den som precis har startat ett bolag vill ju inte se det nedlagt inom loppet av två år.
Nu är det dock rätt vanligt att nystartade bolag går i konkurs. Varningstecknen finns där från start och då kan den kloke entreprenören inse sitt misstag och välja att likvidera istället för att gå i konkurs. Men hur vet du om du bör likvidera eller om det bara är frågan om en lite tuffare tid som snart är över?
Likvidation i rätt tid
Ett tips som många experter ger är att sluta i tid. Även om du har jobbar på ett ekonomiskt sätt och kanske fortfarande sköter en hel del av lamineringen från en mycket liten och kostnadseffektiv verkstad så måste du vara ärlig. Att inte sluta i tid kan leda till en katastrof som blir svår att reparera.
Nu kan du fortfarande sälja maskiner och få en bra peng för dessa. Du kan betala av skulder och faktiskt komma ur det hela utan att gå på minus. Det går att sälja bolaget för likvidation till en bolagsservice som kommer att sköta avvecklingen. Du får pengarna och kan slicka dina sår och gå vidare.
Bara för att företaget inte lyckades så betyder det inte att du är en misslyckad entreprenör. Du kan lära dig så mycket av dina misstag och göra ett försök igen. Då kommer du med en starkare affärsplan. Kanske blir det laminering, kanske blir det något helt annat.
När finansieringen inte är hanterbar
Du kan se på finansiering av ditt företag lite som bränsle. Ingen bil kan köra utan bensin eller el. Om det inte finns några pengar så går det inte att driva verksamheten framåt. Om finansieringen inte går att hantera så är det antagligen tid för likvidation. Det här är sällan något som blir bättre om du inte inför radikala förändringar.
Din produkt är inte länge efterfrågad
Den laminering som du erbjuder är verkligen bra men nu vill marknaden ha något annat. Om du inte inser detta så är det ett problem. Du har två val. Du kan försöka förbättra din produkt och slåss mot trenden eller så kan du vända kappan efter vind och anpassa dig till det som gäller just nu. Om du inte har råd att ändra tillverkningsteknik så kan du också välja likvidation och lämna industrin.
Det viktigaste är att du ser på din situation på ett ärligt sätt. Om du blundar för fakta vad gäller ekonomi och den efterfrågan som finns så kan du till sist vakna till en verklighet som inte går att hantera med en enkel snabbavveckling.